En influencer är en person vars åsikter räknas som pålitliga av en större grupp av människor. Det kan vara en bloggare, någon som gör videor på youtube, eller läggar upp bilder på Instagram. Vi har blivit stort sett immuna mot reklam av olika slag. Vi känner igen en annons när vi ser en. Idag lyssnar vi mera på rekommendationer än på reklam. Det känns mera genuint. Och med all rätt, måste vi säga.
Kan man verkligen lita på dem?
En influencer har sitt omdöme att tänka på. Det kan ha tagit flera års hårt arbete att skapa en stor skara följare. Det är inte något de är villiga att förlora på att rekommendera oanvändbara produkter. De har fått sitt omdöme just för att vi kan lita på dem. Som följare har vi kanske provat på deras råd och rekommendationer, och gillat resultatet. Även om en influencer har ett samarbete med någon som säljer artiklar till hemmet, så kan vi därför fortfarande lita på deras åsikter.
En angenäm upplevelse
Kanske har du hört termen och frågat dig vad är influencer marketing. Det är just det här, när ett företag har etablerat ett samarbete med t. ex. en bloggare. Motsatt traditionell annonsering som fokuserar direkt på att sälja en produkt, placerar influencer marketing märket eller produkten i en mera organisk kontext. Det är sällan en influencer säger åt dig att köpa en specifik sak. Om de gjorde det, skulle vi snabbt tröttna på dem. Visst promoveras märket, men det är inte det enda som sker. Vi får även tillgängligt och användbart innehåll som vi kan läsa och ta till oss, för att lösa verkliga utmaningar. Om vi vill. Det är en betydligt mera angenäm upplevelse att titta igenom vackra bilder på instagram, och läsa om hur den influencer vi följer har inrett sig, än att utsättas för reklam.