Har du en inredningsfirma och ska in på den tyska marknaden är det flera saker du ska tänka på innan du tar steget. Även om Tyskland är en av våra närmsta marknader är det skillnad mellan oss svenska konsumenter och tyska konsumenter. När det gäller marknadsföringsmaterial – översätt svenska till tyska. Råkar du leda in tyska konsumenter på en svensk hemsida är det ingen hit!
Viktiga faktorer innan du lancerar dina produkte i Tyskland:
-Gör en ordentlig marknadsplan. Att känna till sin marknad är A och O när man ska in på den. Vilka är kunderna, hur är deras smak? Vad har de för köpmönster? Vart är målgruppen placerad? Med andra ord vart bor de? Hur ser deras inkomst ut? Är de priskänsliga eller är det kvalitet de är intressearde av? Kort sagt undersök din målgrupp noggrant.Tyskarna är inte som oss svenskar. Detta är nästan det viktigaste arbetet i hela din marknadsplan.
-Hur ska dina varor marknadsföras? Kanske fungerar en reklamspot på tv bättre i Tyskland än hemma i Sverige? Kanske ska du satsa mer på Adwords-annoncer eller jobba en del med den organiska sökmotoroptimeringen av dina produkttexter? Ibland kan även så kallad Direct Mail vara effektiv i kampen om konsumenters uppmärksamhet. Detta är dock ett dyrt alternativ men vissa gånger mera effektivt än t.ex. ett online nyhetsbrev.
-Möjliga placeringar av en evt butik. Hur ser det ut med
lokationer av lokaler? Vad är priset för att hyra, eller är det bättre att
köpa lokalen?
-Tänk på hur varan ska prissättas.
-Hur ser konkurransen ut? Kanske finns det redan liknande butiker på marknaden. Vill du då ta steget in på den tyska marknaden?
Det är som du kan se många faktorer att ta hänsyn till men med lite eftertanke och en ordentlig plan är förutsättningarna bättre för en lyckad lancering på den tyska marknaden!