När det gäller marknadsföring och reklam finns det många principer som bör följas för att resultatet ska bli det man främst eftersträvar – försäljning. Det handlar om att på bästa möjliga sätt få ut sitt budskap till den tänkta kundgruppen, expandera den kundgruppen, att öka försäljning per person i den kundgruppen samt att försäljningen till kunderna ska vara av varor och tjänster med högre marginal. För att åstadkomma detta måste man kommunicera sitt varumärke, de produkter och tjänster man vill sälja samt vilka värden dessa produkter och tjänster har för kunden. Värdena som varorna och tjänsterna har för kunden kan vara hur dessa varor och tjänster förbättrar kundens liv genom bekvämlighet, status eller förbättrad ekonomi. Vi ska inte underskatta betydelsen av saker som vi, när vi tänker på detta teoretiskt, inte gärna vill erkänna är så betydelsefulla för en persons liv. Status är kanske det mest betydelsefulla värdet som vi inte direkt vill associera oss själva med men om du ska vara ärlig mot dig själv bör du erkänna att status är viktigt också för dig. Annars skulle du knappast köpa varumärkeskläder till exempel.
Olika platser för marknadsföring
Det finns en mängd platser där du kan placera ditt budskap. Det är numera vanligt inte bara med utomhusreklam och reklam i traditionella medier men också på internet – som har vuxit enormt i betydelse för marknadsföring de senaste årtiondena. Numera är det extremt viktigt för företag att synas online om de ska få bra försäljning.
En kategori av reklamplatser som därför ofta glöms bort är de mindre platserna i den traditionella, men förevigt närvarande, fysiska miljön. Vi kommer fortsätta röra oss ute på gator och torg och där kommer vi att se och läsa budskap av alla sorter. Vi läser dessa budskap på skyltar och det finns skyltar för alla ändamål och platser när det gäller reklam och marknadsföring.